Rusza przetarg na pierwszy odcinek Beskidzkiej Drogi Integracyjnej do węzła Bulowice
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Krakowie ogłosiła przetarg na przygotowanie...

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Krakowie ogłosiła przetarg na przygotowanie projektu budowlanego, przeprowadzenie badań geologicznych i uzyskanie pozwolenia na budowę pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Prace dotyczą 16-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S52 między węzłami Bielsko-Biała Hałcnów a Bulowice.
Szczegóły inwestycji
Pierwszy etap inwestycji obejmuje:
- przeprowadzenie badań geologicznych,
- opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego,
- uzyskanie decyzji o realizacji inwestycji drogowej (ZRID).
Oferty można składać do 18 lutego 2025 roku. W ramach tego etapu powstaną trzy węzły: Kozy, Kęty i Bulowice. Przetargi na kolejne fragmenty BDI będą ogłaszane stopniowo, a rozpoczęcie budowy zaplanowano po uzyskaniu decyzji ZRID w 2027 roku.
Znaczenie inwestycji
Beskidzka Droga Integracyjna to kluczowa trasa dla regionu, łącząca Bielsko-Białą z Głogoczowem. Docelowo droga będzie miała długość około 61 km i przebiegać przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską, kończąc się na drodze krajowej DK7 w Głogoczowie. Trasa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
„Ta droga to inwestycja, na którą mieszkańcy czekają od lat. Poprawi komunikację, komfort życia oraz przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu” – podkreślił wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Wyczekiwana przez mieszkańców
Przetarg to przełomowy moment po latach oczekiwań. Inwestycja, której koszt szacuje się na około 8 miliardów złotych, pozwoli odciążyć ruch na istniejącej DK52, poprawiając komfort jazdy i bezpieczeństwo użytkowników.
Dzięki BDI mieszkańcy zachodniej Małopolski zyskają nowoczesną drogę o wysokim standardzie, a miejscowości takie jak Kozy czy Kęty zostaną odciążone z nadmiernego ruchu tranzytowego.
„Każda droga zaczyna się od pierwszego kroku – dziś robimy ten krok, by BDI stała się rzeczywistością” – podsumowała wicemarszałek Sejmu RP Dorota Niedziela.
Zakres badań geologicznych
Na pierwszym odcinku BDI zaplanowano ponad 6,6 tysiąca odwiertów i 2,4 tysiąca sondowań geologicznych. Średnia głębokość odwiertu wyniesie 11 metrów, a w razie potrzeby sięgnie nawet 30 metrów. Celem badań jest szczegółowe określenie warunków gruntowych i nośności podłoża, co pozwoli na precyzyjne zaprojektowanie trasy.
Harmonogram i dalsze etapy
Kolejny przetarg, dotyczący 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską, zostanie ogłoszony wkrótce. Odcinek ten pełnił będzie funkcję obwodnicy Wadowic i Kalwarii, co dodatkowo podkreśla znaczenie tej inwestycji dla regionu.
Podsumowanie
Beskidzka Droga Integracyjna ma kluczowe znaczenie dla rozwoju zachodniej Małopolski, poprawy dostępności komunikacyjnej i odciążenia lokalnych miejscowości. Dzięki wsparciu rządu, samorządowców i mieszkańców, projekt ten wkracza w decydującą fazę realizacji.
„Rozpoczynamy inwestycję, która przyniesie ogromne korzyści dla mieszkańców regionu, turystów i przedsiębiorców. To szansa na lepszą komunikację i rozwój gospodarczy” – podkreślił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Tworzymy OświęcimOnline.pl z pasją, by dostarczać Wam najświeższe informacje i łączyć naszą lokalną społeczność. Jeśli cenicie naszą pracę, postawcie nam kawę – każda filiżanka to zastrzyk energii, by działać dalej i robić to jeszcze lepiej! Dziękujemy, że jesteście z nami!
Oceń artykuł
Komentarze
Dodaj swój komentarz
Pozostało: znaków
Pozostało: znaków
Przesuń suwak w prawo, aby odblokować
Brak komentarzy. Bądź pierwszy!
Ładowanie komentarzy...