🌊 Soła: 268 cm NORM ➡️ stab.

Najnowsze aktualności z Oświęcimia i powiatu oświęcimskiego

niedziela, 24 sierpnia 2025 |
Oświęcim Online oswiecimonline.pl
(3)

Mówi się, że stolarz po „Salezjanach” to dobry rzemieślnik. Czy to coś znaczy?

Polska szkoła umiera….. W raporcie Newsweeka, w serii „Pod Lupą”, autorka Aleksandra Pezda, kreśli obraz...

Mówi się, że stolarz po „Salezjanach” to dobry rzemieślnik. Czy to coś znaczy?
Mówi się, że stolarz po „Salezjanach” to dobry rzemieślnik. Czy to coś znaczy?

Polska szkoła umiera…..

W raporcie Newsweeka, w serii „Pod Lupą”, autorka Aleksandra Pezda, kreśli obraz polskiej edukacji na rok 2023. Raport otrzymał dramatyczny tytuł: „Polska szkoła umiera”. W krótkim opisie  raportu można przeczytać: „Uczniowie uciekają ze szkół publicznych. Z edukacji domowej korzysta co najmniej 45 tys. uczniów, a gdy doliczyć tych korzystających z prywatnych szkół, okaże się, że poza publiczną edukacją mamy ponad 15 procent dzieci w wieku szkolnym. (…) Równie masowo znikają ze szkół nauczyciele (przyp.red. w 2023 roku przed rozpoczęciem roku szkolnego brakowało ponad 20 tys. nauczycieli).”

O ile w dużych aglomeracjach miejskich, w miastach wojewódzkich, sieć szkół stwarza jakąkolwiek szansę na wybór ścieżki edukacyjnej dla dziecka, o tyle w mniejszych miejscowościach i gminach te szanse gwałtownie spadają.

Wyniki spadają

Od lat Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju bada umiejętności uczniów, którzy ukończyli 15 rok życia. Istotą tych badań jest poprawa jakości nauczania i organizacji systemów edukacji.  Badanie przeprowadzone rok do roku (2018 -2022) wykazuje bardzo znaczącą i niepokojącą tendencję spadkową w polskiej szkole. W ocenie tej sytuacji naszej szkoły nadal dominuje argumentacja, że w stosunku do wyników w Europie, polscy uczniowie wciąż wykazują przewagę nad rówieśnikami z wielu europejskich krajów.

Z danych statystycznych wynika także, że w okresie ostatnich 10 lat o 10% spadła populacja osób, które podejmują studia wyższe. Jest to skutek – z jednej strony demograficznego niżu, ale – z drugiej strony – coraz wyższych kosztów studiowania.

Szkolnictwo ponadpodstawowe, w tym zawodowe, usytuowane najczęściej w aglomeracjach miejskich, ale także w miastach powiatowych, dostępne jest dla mobilnych i tam gdzie komunikacja stwarza możliwość realnego dojazdu do placówki szkolnej.

Dla dzieci, młodzieży i rodziców realnie rysuje się dość ponury obraz przyszłości polskich nastolatków i absolwentów szkół podstawowych. Świadomość rodziców, walczących o lepsze perspektywy dla swoich pociech widoczna jest już na poziomie przedszkoli. Rodzice wymagają dostępu do zajęć fakultatywnych o najróżniejszym charakterze. Są to zajęcia artystyczne, sportowe, językowe.

Lokalne szanse na dobrą edukacje

Jak to wygląda lokalnie, w Oświęcimiu, w powiecie oświęcimskim? Oczywiście w sieci szkół ponadpodstawowych w samym Oświęcimiu oraz kilku ościennych gminach (Kęty, Brzeszcze) przygotowana jest oferta dla absolwentów szkół podstawowych. Jak bardzo oferta szkół koresponduje z potrzebami lokalnego rynku pracy i z perspektywami 9 gmin powiatu oświęcimskiego? Warto spojrzeć na rankingi szkół średnich, ale także na publikacje Powiatowego Urzędu Pracy, który prezentuje (prezentował) informacje o zawodach nadwyżkowych. Wyniki? Powodów do euforii nie ma.

Świadomi rodzice mają lokalnie „umiarkowane” powody do zadowolenia. Wydaje się, że lokalna oświata zatrzymała się gdzieś w odległej przeszłości i musi przejść dość gruntowną przemianę.

W trudnych „pocovidowych” czasach, ale też w czasach bardziej precyzyjnej diagnostyki psychologicznej, zarysowały się w polskiej i lokalnej szkole także spore problemy wychowawcze, opiekuńcze i społeczne. Nauczyciele i terapeuci stają powszechnie wobec młodych ludzi zaburzonych, z poważnymi deficytami emocjonalnymi i psychicznymi. Agresja i przemoc wszechobecna w świecie Internetu i mediów zasadniczo zaburza proces edukacyjny i wychowawczy.

Rodzice w poszukiwaniu „edukacyjnego Graala”

Wobec takiego stanu rzeczy świadomi rodzice poszukują czegoś stabilnego i sprawdzonego, ale także otwierającego sprawdzone możliwości funkcjonowania po ukończeniu szkół.

Wszystko wskazuje na to, że w te w trudne czasy ciągle i stale dobrze wpisuje się szkoła tradycyjna, oparta o sprawdzony system wychowania i edukacji. W samym Oświęcimiu, od dziesięcioleci, swój szkolny sukces zapisuje edukacja Zespołu Szkół Zawodowych Towarzystwa Salezjańskiego.

Warto spojrzeć na to, jaki jest potencjał jego oferty w Oświęcimiu, ale także poza miastem, a nawet na świecie:

1,7 miliona na świecie dzieci i młodzieży objętych jest opieką i edukacją  salezjańską (17 tysięcy w Polsce);

– 100 tysięcy na świecie nauczycieli i wychowawców tworzących dzieła salezjańskie (2 tysiące w Polsce);

– 134 kraje, w których Salezjanie prowadzą prawie 7 tysięcy placówek oświatowych.

W Polsce Zgromadzenie Salezjanów prowadzi:

  • – 21 przedszkoli;
  • – 26 szkół podstawowych;
  • – 21 liceów ogólnokształcących;
  • – 5 techników;
  • – 8 szkół branżowych;
  • – 8 burs i internatów;
  • – 3 ośrodki MOW i MOS oraz 11 domów dziecka;
  • – 2 branżowe centra umiejętności;

Wychowują od ponad 125 lat wykwalifikowanych pracowników w poszukiwanych zawodach oraz rzetelnych i jak mówią zadowoleni rodzice – uczciwych obywateli.

Odrobina historii…

Oświęcimski zespół szkół ma swoją niezwykłą historię, która utrwala tradycję i skuteczność edukacji – szczególnie zawodowej. Z odrobiną historii warto się zapoznać.

W roku 1895 ówczesny proboszcz parafii w Oświęcimiu ks. Andrzej Knycz, zwrócił się do kardynała Jana Puzyny z propozycją nawiązania kontaktu z salezjanami we Włoszech, w celu sprowadzenia ich na ziemię oświęcimską. Założona w 1898 r. placówka stała się dla polskich salezjanów domem macierzystym. Historia szkoły zaczyna się w wydzierżawionym przez salezjanów parterowym domku przy ul. Kęckiej, gdzie jesienią 1900 r. 16 uczniów rozpoczęło naukę w Gimnazjum Męskim im. Ks. Bosko. Była to pierwsza średnia szkoła w Oświęcimiu.

W tym czasie rozpoczęto budowę nowego obiektu. W rekordowo szybkim tempie powstał nowoczesny zakład salezjański i już 20 października 1901 r. odbyło się jego poświęcenie przez kardynała Jana Puzynę. Trzypiętrowy okazały budynek posiadał centralne ogrzewanie, własny wodociąg i łazienki. Spełniał wymogi zakładu naukowego i sprzyjał prowadzeniu pracy wychowawczej według systemu salezjańskiego.

Pierwsza w Oświęcimiu szkoła zawodowa

Wtedy właśnie rozpoczęła swoją działalność Salezjańska Szkoła Rzemiosł – pierwsza w Oświęcimiu szkoła zawodowa, kształcąca krawców, szewców, ślusarzy, a nieco później także stolarzy. Rozwoju placówki nie powstrzymały wydarzenia wojenne. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości salezjanie otworzyli tu Gimnazjum Mechaniczne oraz dwuletnie liceum humanistyczne. Najtrudniejsze w historii szkoły były lata II wojny światowej. Budynki zostały przejęte przez okupanta i służyły za szpital wojskowy. Wskutek bombardowania zakład uległ częściowemu zniszczeniu.

Po wojnie salezjanie ponownie uruchomili gimnazjum ogólnokształcące oraz gimnazja zawodowe – stolarskie i mechaniczne, jednakże władza ludowa konsekwentnie dążyła do zamknięcia katolickiej szkoły i przejęcia zakładu na potrzeby miasta. Ostatecznie zagarnięto jedno skrzydło budynku z przeznaczeniem na szpital powiatowy. Od 1952 r. w oświęcimskim zakładzie funkcjonowała tylko Zasadnicza Szkoła Zawodowa, której nie upaństwowiono. Do roku 1989 istniały trzy działy: mechaniczny, stolarski i formierski. W kolejnym roku szkolnym młodzież mogła się kształcić także w kierunku mechanik maszyn rolniczych.

A obecnie….?

W trzech typach szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Zawodowych Towarzystwa Salezjańskiego w Oświęcimiu młodzież kształci się obecnie w liceum, technikum i szkole branżowej I stopnia. Doskonałe zaplecze, wykwalifikowana kadra nauczycieli i instruktorów miały i nadal mają wpływ na bardzo skuteczny system kształcenia. Szkoła prowadzi własne warsztaty, a to gwarantuje wysoki poziom przygotowania do zawodu na kierunkach technicznych i zawodowych. Ponadto uczniowie technikum i szkoły branżowej mają możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji poprzez udział w projekcie ERASMUS+, w ramach którego odbywają staże i praktyki zawodowe w szkołach oraz firmach w Hiszpanii i we Włoszech.

Potencjał i nieprzypadkowe sukcesy

O przygotowaniu uczniów do wykonywania zawodu oraz o ich wysokich umiejętnościach świadczą sukcesy w prestiżowym konkursie „Sprawny w Zawodzie” organizowanym w szkole od wielu lat. Kształcenie w oświęcimskiej szkole salezjańskiej jest nierozerwalnie związane z systemem wychowawczym św. Jana Bosko – założyciela Zgromadzenia Salezjańskiego. W centrum uwagi tego systemu, zwanego prewencyjnym, jest młody człowiek stojący u progu dorosłości.

Miejsce dla każdego, także dla szczególnie potrzebujących

O skuteczności nauczycieli i instruktorów ze szkół salezjańskich pochlebnie wypowiadają się rodzice dzieci ze specjalnymi potrzebami. U Salezjanów znajdują dla siebie miejsce, choć oznacza to dla kadry pedagogicznej ogromne wyzwanie i na co dzień rodzi konieczność zmagania się z dużą ilością problemów każdego rodzaju. Pozytywny efekt to sukcesy absolwentów, których widać w każdym miejscu życia lokalnego. Niezmiennie od lat absolwenci szkół salezjańskich są ludźmi korzystającymi z dobrej reputacji i są poszukiwani – także – na oświęcimskim rynku pracy.

Mówi się dość powszechnie, że stolarz po szkole u Salezjanów to najlepszy rzemieślnik. Czy to coś znaczy?

Źródło: Oświęcim Online

Oceń artykuł

/5 ( ocen)

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Pozostało: znaków

Pozostało: znaków

Przesuń suwak w prawo, aby odblokować

Przesuń w prawo → ✓ Odblokowane
Weryfikacja zakończona pomyślnie!

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

Ładowanie komentarzy...