🌊 Soła: 263 cm NORM ➡️ stab.

Najnowsze aktualności z Oświęcimia i powiatu oświęcimskiego

środa, 10 września 2025 |
Oświęcim Online oswiecimonline.pl
(22)

Mieszkańcy Brzeszcze obwiniają drogowców za powódź! Czy trasa S1 doprowadziła do katastrofy?

Mieszkańcy zachodniej Małopolski obwiniają budowę trasy S1 o ostatnie powodzie. Mimo zapewnień GDDKiA o zgodności...

Mieszkańcy Brzeszcze obwiniają drogowców za powódź! Czy trasa S1 doprowadziła do katastrofy?
Mieszkańcy Brzeszcze obwiniają drogowców za powódź! Czy trasa S1 doprowadziła do katastrofy?

Mieszkańcy zachodniej Małopolski obwiniają budowę trasy S1 o ostatnie powodzie. Mimo zapewnień GDDKiA o zgodności projektu z normami, obywatele pozostają sceptyczni. Sprawdź szczegóły!

Mieszkańcy Zachodniej Małopolski Oskarżają Trasę S1 o Powodzie: Spór z GDDKiA Narasta

Mieszkańcy terenów dotkniętych powodzią w zachodniej Małopolsce twierdzą, że to budowa trasy S1 przyczyniła się do ostatnich zalewów. Ich zdaniem nieodpowiednie zaprojektowanie drogi znacząco wpłynęło na gospodarkę wodną, co doprowadziło do zniszczeń ich domów i pól. Mimo zapewnień drogowców, że projekt spełniał wszystkie normy i nie miał wpływu na powódź, mieszkańcy pozostają sceptyczni.

Mieszkańcy: „Zalani Przez Generalną Dyrekcję Dróg”

W związku z narastającymi obawami, w Brzeszczach odbyło się spotkanie mieszkańców z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz urzędnikami lokalnymi. Licznie zgromadzeni mieszkańcy wyrażali rozczarowanie i gniew, twierdząc, że szkody mogłyby być mniejsze, gdyby droga S1 została zaprojektowana inaczej.

– Znowu zostaliśmy zalani przez Generalną Dyrekcję Dróg – komentowali z goryczą mieszkańcy.

H2: GDDKiA: Projekt Zgodny z Normami

Dyrekcja GDDKiA broniła projektu, argumentując, że droga S1 została zaprojektowana w taki sposób, aby nie zakłócać lokalnych stosunków wodnych. Dyrektor oddziału w Katowicach zapewnił, że konstrukcja trasy uwzględniała potrzeby środowiskowe, a wszystkie prace były realizowane zgodnie z obowiązującymi normami.

– Droga jest tak zaprojektowana, aby nie zaburzać lokalnej gospodarki wodnej – wyjaśniał dyrektor GDDKiA.

Jednak mieszkańcy nie dali się przekonać, twierdząc, że nasypy stworzone wzdłuż trasy S1 zakłóciły naturalny przepływ wody, co bezpośrednio doprowadziło do powodzi.

Nasypy czy Filary? Spór o Konstrukcję Drogi

Mieszkańcy argumentują, że droga S1 powinna zostać poprowadzona na filarach, co umożliwiłoby swobodny przepływ wody. Twierdzą, że wysoki nasyp między Lisicą a Polami Dankowskimi zniszczył naturalne stosunki wodne.

– Droga została poprowadzona na nasypie, a nie na filarach, co bezpowrotnie zdewastowało stosunki wodne – stwierdzili mieszkańcy.

Zastępca burmistrza Brzeszcz, Łukasz Kobielusz, wspomniał, że nowe rozwiązania drogowe mogły rzeczywiście przyczynić się do spiętrzania wody, zwłaszcza w miejscach, które wcześniej służyły jako naturalne rozlewiska.

– Te rozwiązania powodują, że woda w niektórych miejscach spiętrza się gwałtownie – przyznał Kobielusz.

Ekspertyzy w Toku – Kto Jest Winny?

Na ten moment nie ma jednoznacznych dowodów, kto jest odpowiedzialny za powódź. Wicewojewoda Ryszard Śmiałek podkreślił, że wciąż trwają badania i ekspertyzy mające na celu wyjaśnienie przyczyn zalania.

– Wciąż czekamy na pełne wyniki ekspertyz, zanim będzie można wyciągnąć wnioski – zaznaczył Śmiałek.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie z Wodami Polskimi kontynuuje analizy, aby ustalić, czy budowa trasy S1 rzeczywiście miała wpływ na powodzie.

Na więcej informacji o tej sprawie zapraszamy do obejrzenia specjalnego materiału przygotowanego przez dziennikarzy Kroniki w TVP3 Kraków.

Źródło: Oświęcim Online

Oceń artykuł

/5 ( ocen)

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Pozostało: znaków

Pozostało: znaków

Przesuń suwak w prawo, aby odblokować

Przesuń w prawo → ✓ Odblokowane
Weryfikacja zakończona pomyślnie!

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

Ładowanie komentarzy...