🌊 Soła: 263 cm NORM ➡️ stab.

Najnowsze aktualności z Oświęcimia i powiatu oświęcimskiego

wtorek, 19 sierpnia 2025 |
Oświęcim Online oswiecimonline.pl
(2)

Most bez ścieżek – stracona szansa na zrównoważony rozwój Oświęcimia

Nowy most drogowy w Oświęcimiu powstaje bez ścieżek rowerowych, co budzi kontrowersje. Dowiedz się, dlaczego...

Most bez ścieżek – stracona szansa na zrównoważony rozwój Oświęcimia
Most bez ścieżek – stracona szansa na zrównoważony rozwój Oświęcimia

Nowy most drogowy w Oświęcimiu powstaje bez ścieżek rowerowych, co budzi kontrowersje. Dowiedz się, dlaczego ścieżki rowerowe są kluczowe dla zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa, zdrowia i turystyki.

Most bez Ścieżek – Stracona Szansa na Zrównoważony Rozwój

W Oświęcimiu trwają prace nad budową nowego mostu drogowego, który będzie częścią obwodnicy miasta. Choć jest to inwestycja długo wyczekiwana i niewątpliwie poprawi płynność ruchu drogowego, niestety, w jej planach zabrakło miejsca na ścieżki rowerowe i piesze. To pominięcie budzi wiele kontrowersji i zadaje pytanie: dlaczego tak ważne jest uwzględnianie ścieżek rowerowych w tego typu projektach?

Zrównoważony rozwój i ekologia

Ścieżki rowerowe są kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju miast. Rower to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu – nie emituje spalin, nie przyczynia się do hałasu ani zanieczyszczenia powietrza. W dobie globalnych wysiłków na rzecz ochrony środowiska, promowanie rowerów jako alternatywy dla samochodów jest nie tylko odpowiedzialne, ale wręcz konieczne. Brak ścieżek rowerowych na nowym moście w Oświęcimiu to stracona szansa na zmniejszenie emisji CO2 oraz promowanie zdrowego stylu życia wśród mieszkańców.

Bezpieczeństwo użytkowników

Bezpieczeństwo jest kolejnym istotnym argumentem za budową ścieżek rowerowych. Wspólne korzystanie z dróg przez samochody i rowerzystów bez odpowiedniej infrastruktury zwiększa ryzyko wypadków. Ścieżki rowerowe zapewniają bezpieczne przestrzenie dla rowerzystów, oddzielając ich od szybkiego ruchu samochodowego. Tym samym, promują one rower jako bezpieczny środek transportu, co może zachęcić więcej osób do jego codziennego użytkowania.

Promocja zdrowia i aktywności fizycznej

Rower to nie tylko środek transportu, ale również forma aktywności fizycznej, która ma niezliczone korzyści zdrowotne. Regularne korzystanie z roweru pomaga w utrzymaniu kondycji, redukcji stresu oraz poprawie samopoczucia. Brak ścieżek rowerowych ogranicza możliwości mieszkańców do prowadzenia aktywnego trybu życia, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do wzrostu problemów zdrowotnych w społeczeństwie.

Ekonomia i turystyka

Nie można również zapominać o ekonomicznych korzyściach płynących z budowy ścieżek rowerowych. Dobrze rozwinięta infrastruktura rowerowa przyciąga turystów, którzy szukają aktywnych form wypoczynku. Oświęcim, ze swoim bogatym dziedzictwem historycznym, ma potencjał, by stać się atrakcyjnym celem dla rowerzystów. Brak ścieżek rowerowych ogranicza jednak tę możliwość, co w konsekwencji może wpłynąć negatywnie na lokalną gospodarkę.

Wnioski

Most jest już budowany i nic tego nie zmieni – ale może to dobra okazja, by wyciągnąć cenne wnioski. Zabrakło wizji i odpowiedniego lobbingu ze strony samorządów, aktywistów oraz miłośników rowerów, co pokazuje, jak ważne są konsultacje społeczne. Organizując je lepiej, możemy sprawić, że nikt z mieszkańców nie będzie czuł się zaskoczony. To dla nas lekcja na przyszłość, aby podobne sytuacje się nie powtórzyły i byśmy wszyscy mogli wspólnie budować naszą przestrzeń.

red.

Źródło: Oświęcim Online

Oceń artykuł

/5 ( ocen)

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Pozostało: znaków

Pozostało: znaków

Przesuń suwak w prawo, aby odblokować

Przesuń w prawo → ✓ Odblokowane
Weryfikacja zakończona pomyślnie!

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

Ładowanie komentarzy...