🌊 Soła: 269 cm NORM ➡️ stab.

Najnowsze aktualności z Oświęcimia i powiatu oświęcimskiego

piątek, 12 grudnia 2025 |
Oświęcim Online Administrator

Dokładnie 100 lat temu otwarto Most Piastowski. Dziś Oświęcim ma trzeci most na Sole

Kolejny fragment obwodnicy Oświęcimia został oficjalnie oddany do użytku. Nowo otwarty odcinek ma 1,6 km...

Dokładnie 100 lat temu otwarto Most Piastowski. Dziś Oświęcim ma trzeci most na Sole
Dokładnie 100 lat temu otwarto Most Piastowski. Dziś Oświęcim ma trzeci most na Sole
Kolejny fragment obwodnicy Oświęcimia został oficjalnie oddany do użytku. Nowo otwarty odcinek ma 1,6 km długościi stanowi jeden z kluczowych elementów całej inwestycji. Trasa łączy ulice Legionów i Jagiełły, spinając oba brzegi rzeki Soły i znacząco poprawiając komunikację pomiędzy dwiema częściami miasta. Foto: GDDKiA Kraków Dzięki inwestycji Oświęcim zyskał trzeci most na Sole, co ma istotne znaczenie dla odciążenia dotychczasowych przepraw i usprawnienia codziennego ruchu mieszkańców. Najdłuższy most w ramach obwodnicy Most na Sole jest największym obiektem inżynieryjnym całej obwodnicy. Ma 463 metry długości i został wykonany w dwóch różnych technologiach budowlanych. Odcinek przebiegający nad ulicą Legionów oraz stawem Kamieniec powstał z prefabrykowanych belek – na podporach ułożono ich łącznie 108, z których najcięższe ważyły aż 26 ton. Pozostała część mostu, prowadzona nad rzeką Sołą, została zrealizowana techniką nawisową, polegającą na betonowaniu kolejnych segmentów konstrukcji przy użyciu specjalnych wózków montażowych. Trzy mosty na trasie obwodnicy W ramach budowy obwodnicy Oświęcimia powstały łącznie trzy mosty: most na Młynówce (12 m) – oddany do ruchu w grudniu 2024 r., most na Wiśle (432 m) – użytkowany od wakacji 2025 r. przez kierowców jadących w stronę S1, most na Sole – najdłuższy i kluczowy dla układu komunikacyjnego miasta. Obwodnica odciąży centrum miasta Droga krajowa nr 44, będąca główną arterią Oświęcimia, każdego dnia obsługuje ponad 20 tys. pojazdów, a na Moście Jagiellońskim natężenie ruchu sięga 27,5 tys. aut na dobę. Oddanie do użytku trzeciego mostu znacząco zmniejszy obciążenie tej przeprawy. Docelowo 9-kilometrowa obwodnica ominie miasto od południa i połączy Oświęcim z drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała, umożliwiając sprawny przejazd zarówno w kierunku Beskidów, jak i autostrady A4. Trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Harmonogram i zaawansowanie prac Budowa obwodnicy rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Grudzień 2024 r. – oddanie odcinka Zatorska–Jagiełły (2,2 km) Sierpień 2025 r. – otwarcie zachodniego fragmentu od węzła Oświęcim (S1) do ronda w Pławach (ponad 4 km) Połowa 2026 r. – planowane zakończenie inwestycji i udostępnienie ostatniego odcinka do ul. Legionów (1,7 km) Obecnie stopień zaawansowania robót wynosi 93 procent. Inwestycja realizowana z poszanowaniem dziedzictwa UNESCO Ze względu na bliskość terenów byłych niemieckich, nazistowskich obozów koncentracyjnych Auschwitz i Birkenau, projekt obwodnicy został podporządkowany ochronie miejsc wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Droga została osłonięta wałami ziemnymi, a w miejscu przecięcia z linią kolejową powstaje przejazd pod torami, zamiast wiaduktu. Most na Sole zaprojektowano tak, aby nie dominował w krajobrazie. Inwestycję poprzedził specjalny raport oceniający wpływ trasy na dziedzictwo światowe – pierwszy taki dokument w Polsce przy realizacji drogi. Najtrudniejszy etap jeszcze przed wykonawcą Najbardziej skomplikowanym fragmentem pozostaje odcinek pomiędzy rondem w Pławach a ul. Legionów. Powstaje tam tunel pod czynną linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, realizowany przy nieprzerwanym ruchu pociągów. Pod torami zostanie przeciśnięta ogromna betonowa konstrukcja o wymiarach 22,7 × 38,7 × 8,5 m, którą poprowadzone zostaną trzy jezdnie – dwie obwodnicy i jedna dla ul. Ostatni Etap. To bezprecedensowe przedsięwzięcie w skali kraju. Koszt i dofinansowanie Łączny koszt budowy obwodnicy Oświęcimia wynosi 467,7 mln zł.Inwestycja otrzymała znaczące wsparcie unijne: 249,4 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020, 150 mln zł w ramach programu FEnIKS. Foto powiat oświęcimski / RafLor
Źródło: Oświęcim Online

Oceń artykuł

/5 ( ocen)

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Pozostało: znaków

Pozostało: znaków

Przesuń suwak w prawo, aby odblokować

Przesuń w prawo → ✓ Odblokowane
Weryfikacja zakończona pomyślnie!

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

Ładowanie komentarzy...